nUFFNANG ad

Apr 25, 2014

-Khasiat Tumbuh-Tumbuhan-

  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

: Setiap yang dijadikan oleh Allah pasti ada khasiatnya..tidak kira la ia tumbuh seperti apa pun..rumput,pokok,yang berduri pasti ada kegunaanya..

:Time balik kampung hari tu banyak yang saya pelajari dan mengenali tumbuhan yang tumbuh disekelling kita..hehehe dari tak tahu jadi tahu..Hope dapat gunakan untuk masa hadapan and untuk orang lain..

           1) Buah Letup..nama sains dia xpasti apa..selalu memang orang panggil buah letup je..heheh

Buah ni ada 2 jenis..1 dia tumbuh menjalar dan 1 lagi tidak menjalar..yang saya dapat ni ia tdk menjalar,dan pokok dia rendah je...buah dia boleh makan macam tue je,rasa dia manis  boleh dikatakan sedap jgak..khasiatnya ialah akar pokok ni bila kita rebus, dan air nya boleh wat ubat untuk orang lepas bersalin. Bila seseorang yang lepas bersalin tue rasa pening atau mabuk , boleh la minum air dia..nie pun petua orang2x tua..I'alllh semua Penawar datang dari Allah..kita hanya usaha..




            2) Yang ke-dua ni pulak lau orang xthu mesti ingat rumput..hehe ni nama dia pokok dukung anak. Sebab bawah daun dia ada buah kecik2x..hehe sebab tu kot orang panggil dia pokok dukong anak..


Pokok ni pulak..selalu orang guna untuk hilangkan penyakit/demam kuning bagi bayi yang baru dilahirkan..selalunya baby yang baru lahir senang kene penyakit/demam kuning..nak dijadikan cerita..anak kakak dan anak abg pun menggunakan cara tradisional ni..tiga2x anak buah kena demam kuning jadi mak syorkan mandikan dengan daun nie..Alhamdllah cepat demam kuning tue hilang..selalu orang jemur baby di tempat yang kena cahaya matahari tak pun bagi minum susu kambing.. nie salah satu cara la..ambik daun dan ramaskan dalam air kemudian mandikan baby tadi..hehehe




     3) Ni pulak namanya daun sambung nyawa..pokok dia biasa je..rendah2x,,

Pokok ni pulak banyak beri khasiat..bila ada orang kena darah tinggi dan kencing manis,selalunya orang ambik daun dia dan rebus..Air dia minun satu gelas..tapi rasa dia lain sikit lau orang tak biasa tak boleh jugak..Dan daun ni jugak boleh hilangkan sakit senggugut..Biasalah kaum wanita bila datang haid mesti akan sakit perut dan senggugut..Hari tue ada kawan datang umah,dia pun ngadu sakit perut sangat2x,,dan mak saya pun tanya kenapa?dia pun cerita la, lau dia datang haid memang akan senggugut dan sakit2x sangat..sampai duduk2x and baring2x..heheh mak pun keluar gi ambik daun tu dan rendam dengan air panas..and bagi dia minum..Alhamdllh sakit tue makin berkurangan..sampaikan dia pun mintak pokok tu untuk tanam..dari kita makan ubat tahan sakit atau apa, baik kita cuba cara tradisional ni...Alhamdllh semua penawar datang dariNya..Tapi yang unik nya pokok ni, bila seseorang tue datang haid, dia tak boleh gi ambik sendiri, mesti kena orang lain yang ambik, lau tak mesti pokok tu akan mati..hehehe tue jela yang dapat dikongsikan..moga ia dapat dijadikan new knowledge utk semua..


: Salam Jumaat,,yang Baik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri..


No comments:

Post a Comment

Syukran!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...